3 min read

Jak zdywersyfikować HR i outsourcing, by firma była odporna na kryzys?

Grafiki do Bloga

"Rozwój, pomaganie innym na coraz większą skalę konsekwentnie od wielu lat charakteryzują moje plany na życie oraz przyszłość.” 

 

Sytuacja gospodarcza związana z epidemią pokazała nam, że kultura organizacyjna firmy nastawiona na partnerstwo, lojalność, jakość jest bardziej odporna na kryzysy. 

Sebastian Kunc, CEO firmy Wostok HR, szkoleniowiec oraz doradca w zakresie strategii zarządzania zasobami ludzkimi i sprzedaży, opowiedział nam, jak ważnym elementem w momencie ogłoszenia zamrożenia gospodarki była strategia nakierowana w przeszłości na budowanie "poduszki bezpieczeństwa".   

Właśnie to zabezpieczenie na wiele nieplanowanych kosztów i kryzysów pozwoliło firmie funkcjonować przez odpowiedni czas oraz umożliwiło dywersyfikację działań w czasie lockdownu na kompletnie nowe rynki i rozwój nowych produktów. 

 

Chcecie poznać case study firmy Wostok HR? Zapraszamy do lektury. 

 

REBOUND 2020: Czy mógłbyś opowiedzieć naszym czytelnikom o tym, czym dokładnie zajmuje się Twoja firma i największych celach, jakie udało się Wam osiągnąć jeszcze przed pandemią?  

 
Sebastian Kunc: Wostok HR zajmuje się doradztwem HR i outsourcingiem sprzedaży. Nową marką własną od niedawna, którą rozwijamy jest CandH, która skupia się na produkcji, wytwórstwie lub dystrybucji odpowiednich i jakościowych produktów.   

Druga marka własna powstała z potrzeby, w marcu, kiedy koronawirus zamroził gospodarkę, a z drugiej strony pojawiła się na niektórych rynkach dezinformacja
i był problem z dostępnością niektórych towarów. Budowane przez lata biznesowe relacje i współpraca z producentami szerokiej gamy usług pomogła nam wprowadzić w krótkim czasie na rynek rzeczy o wysokiej jakości, niezbędne w tym okresie dla wielu osób. 
 

  

Największym naszym sukcesem w branży HR jest realizacja w Polsce pierwszego działu dla automatycznego magazynu dużej marki w zakresie kompletnej rekrutacji. Projekt był bardzo odpowiedzialny, ponieważ brak realizacji w terminie przyniósłby naszemu Klientowi straty finansowe i ogromne wizerunkowe.

Po ponad 2 latach od zakończenia rekrutacji w tym dziale fluktuacja wynosi kilka procent, co jest dużym sukcesem, biorąc pod uwagę zatrudnianie do nowych stanowisk pracy. Nasz Klient mówi otwarcie, że zaoszczędził / zyskał sporo pieniędzy na współpracy z nami, a przede wszystkim kupił spokój przy tak dużym wyzwaniu.

 

Posiadamy doświadczenie w realizacji projektów rekrutacyjnych mających na celu budowę zespołów kilkudziesięcioosobowych lub większych. 

 

 

REBOUND 2020: W jakiej sytuacji znaleźliście się po oficjalnym zamrożeniu gospodarki?  

 

Sebastian Kunc: Oczywiście, jak w wielu innych branżach, pojawiło się wstrzymanie projektów, ale większość zakończyliśmy po odmrożeniu gospodarki. Moim zdaniem, spółki przekazujące stosunkowo wysoką proporcjonalność korzyści do kwoty inwestycji są bardziej odporne na kryzysy niż inne organizacje. Niniejsze stanowisko zauważyłem również wśród niektórych naszych Klientów i zauważyłem u nich podobną zależność.    

 

REBOUND 2020: Bazując więc na obserwacjach i swoim doświadczeniu, jaką najistotniejszą decyzję podjąłeś w firmie od początku ogłoszenia izolacji społeczeństwa i dlaczego właśnie ona nią była?  

 
Sebastian Kunc: Dopasowanie naszych możliwości do sytuacji na rynku
i utworzenie 
CandH, ponieważ umożliwiło to potencjał rozwoju spółki i przekazania wartości tej części rynku, która go aktualnie potrzebuje. Dzięki temu byliśmy
w stanie zdywersyfikować koszty związane z zamrożeniem naszej podstawowej działalności operacyjnej.
 

 

REBOUND 2020: Jaką strategię dotyczącą inwestycji i kosztów przyjąłeś na początku kryzysu?  

 

Sebastian Kunc: Mądra dywersyfikacja kosztów i ryzyka do potencjalnych zysków. 

Kluczowym elementem w tamtym momencie była nasza strategia nakierowana na budowanie "poduszki bezpieczeństwa", którą realizowaliśmy w przeszłości.   

Jest ona naszym zabezpieczeniem na wiele nieplanowanych kosztów i kryzysów.
Z naszych zysków część jest przekazywana do niniejszego zasobu, aby w razie potrzeby firma była w stanie funkcjonować przez odpowiedni czas.  
 

 

Oczywiście, niniejsza strategia ma również wady, ponieważ część kapitału "mrozimy", a więc jest potencjalny zysk utracony z tytułu mniejszych inwestycji. Pozwalam sobie jednak również w tego typu sytuacjach spokojnie, z pewnym dystansem pracować i reagować na niespodziewane sytuacje, jak również korygować strategię firmy.   

 

Moim zdaniem i w zależności od subiektywnej interpretacji, zatrudnianie ludzi, współpraca z partnerami to powierzona odpowiedzialność i zaufanie kierowane
w naszą stronę. Uważam jednak, że nie jest to strategia dla wszystkich inwestorów, przedsiębiorców i jest to w porządku.
 

 

REBOUND 2020: Co byś zrobił pół roku temu, gdybyś wiedział, że nastąpi kryzys?   

 
Sebastian Kunc: Kryzys nie był planowany, a dodatkowo okazał się nieprzewidywalny. Nadal epidemia panuje. Wyzwaniem jest praca w takich warunkach. Gdybym jednak przygotował dokładniejsze procedury na "czarnego łabędzia" to jestem przekonany, że szybciej wprowadziłbym CandH na rynek. 

 

REBOUND 2020: Jakie cechy posiada Twoja firma, które pozwalają odbić się od kryzysu?  

 

Sebastian Kunc: Elastyczność, determinacja, ambicja, zaufanie Partnerów i Klientów.To właśnie oni pozwolili nam przejść stosunkowo dobrze przez czas zamrożenia gospodarki.   

Sytuacja gospodarcza związana z epidemią pokazała nam, że kultura organizacyjna firmy nastawiona na partnerstwo, uczciwość, jakość jest bardziej odporna na kryzysy. Oczywiście, nam również zdarzają się błędy i niezrealizowane projekty, jednakże staramy się je naprawiać, minimalizować negatywne skutki
i maksymalizować efekty w obszarach, na 
które mamy wpływ.   

 

REBOUND 2020: Jaką najlepszą lekcję wyciągnąłeś z obecnej sytuacji?   

 

Sebastian Kunc: W naszym zespole i otoczeniu jest moc. W moim odczuciu potwierdziło się również to, że jako społeczeństwo jesteśmy bardzo pracowici
i wytrwali.  
 

 

REBOUND 2020: Jak widzisz swoją firmę i jej usługi/produkty za sześć miesięcy? 

  
Sebastian Kunc: Jeśli wiesz, jak będzie wyglądać przyszłość, to zapewne wielkie sukcesy przed Tobą. Dopasowanie, analiza potrzeb Klientów to dwie strategie, które doprowadzą nas do naszych celów i do roku 2021. Dzisiaj jesteśmy na etapie, gdzie kontynuujemy rozwój CandH - na rynku B2B, ale pracujemy nad B2C oraz
e-commerce.

Dodatkowo prowadzimy kilka badań oraz pilotażowych sprzedaży od Europy, przez Bahrajn kończąc na Chinach. W jednym projekcie jesteśmy na etapie negocjacji i analiz z inwestorami, w innym poszukujemy i analizujemy wspólnie
z producentami produkty/usługi do wprowadzenia na rynek.  

 

 

 

REBOUND 2020: Jakie 3 rady udzieliłbyś innym przedsiębiorcom i managerom na skuteczne zarządzanie kryzysem?  

 

Sebastian Kunc: Rady zależą od punktu widzenia i miejsca, po której stronie ekranu oraz klawiatury się siedzi. Jednakże w swoim imieniu zachęciłbym do: spokoju, własnego i krytycznego myślenia oraz wytrwałości.   



Jak kryzys w placówkach zdrowotnych wpłynął na dostawców artykułów medycznych

Jak kryzys w placówkach zdrowotnych wpłynął na dostawców artykułów medycznych

Branża medyczna, odczuła kryzys poprzez wydarzenia związane z pandemią szczególnie istotnie. Brak niezbędnego sprzętu medycznego do ratowania...

Read More
Anna Szymanska - Innowacyjność w kryzysie: jak chronić prawa autorskie?

Anna Szymanska - Innowacyjność w kryzysie: jak chronić prawa autorskie?

W czasach kryzysu wiele firm szuka nowych sposobów na dotarcie do klientów, wypuszcza nowe produkty, testuje rewolucyjne rozwiązania - często już w...

Read More
Jak dywersyfikować niszowy biznes w czasie kryzysu?

Jak dywersyfikować niszowy biznes w czasie kryzysu?

Sebastian Kosobudzki to CEO Wikoss-Sport oraz ekspert ds. importu. Związany od lat ze światem sportu oraz branżą eventową. Właściciel firmy...

Read More